Je schrijft een geweldig artikel en deelt het via social media. Je fans lezen het artikel en delen die weer via social media en gaan doorlinken naar je artikel. Dat hele proces blijkt fout te zijn, legt Rand Fishkin van MOZ uit in deze video. Er is geen correlatie tussen social media shares en het krijgen van links. Wat betekent dat voor je SEO strategie?
De hoofdpunten uit de video:
- BuzzSumo deed onderzoek naar de correlatie tussen artikelen en social media shares. Meer dan 75 procent van alle artikelen kreeg geen enkele share. Meer dan 90 procent kreeg geen enkele link.
- Dat betekent dat het overgrootte gedeelte van alle content op het internet in de vorm van artikelen, totaal niks oplevert. Het genereert geen verkeer. Er is geen conversie.
- BuzzSumo onderzocht ook de correlatie tussen social media shares en links. Die is er niet: dat iets veel op social media wordt gedeeld, betekent niet dat het ook links oplevert. Sterker nog: veel mensen delen artikelen op social media zonder deze zelf ooit te lezen. Herkenbaar?
- Rand stelt: Google kijkt niet naar het aantal social shares maar naar de interactie. Want interactie zorgt voor wél voor links.
Social media en linkbuilding tips
Het verhaal van Rand kan nogal technisch overkomen. Even wat praktische tips om dit verhaal te vertalen naar je eigen bedrijfssituatie:
- Het medium is de boodschap. Wanneer je communiceert via Facebook, Twitter, wordt de vorm en inhoud van je boodschap aangepast aan het medium. Op Facebook scoort ‘leuke’ content zoals een mooie quote of grappig kattenfilmpje beter dan een link naar een artikel met achtergrondinformatie. Want daarvoor zit je niet op Facebook.
- Social media zorgt voor bezoekers. Als je je content op de juiste manier (dus passend bij het medium) deelt, gaan mensen klikken en je content bekijken. Waar je rekening mee kan houden is dat de content die mensen delen, iets zegt over die mensen. Dus als iemand een artikel deelt met als titel “Waarom ik van Nederland houdt”, toont die persoon daarmee dat hij of zij van Nederland houdt.
- Niet alles past op social media. Social media is slechts één middel om verkeer en aandacht voor je content te genereren. SEO, waarmee je content hoger komt in Google, is een ander middel. Voor SEO is linkbuilding belangrijk.
- Zorg voor interactie. Met interactie wordt hier vooral bedoeld: de content brengt je in beweging. Je vindt het ECHT goede content, je wil er echt wat mee doen, het is iets wat je graag deelt. Dat resulteert in een aantal acties: de content wordt gedeeld via social media, mensen melden zich aan voor je nieuwsbrief, nemen contact op (conversie) en sommigen zullen het verder gebruiken op hun website en nieuwsbrief, en creëeren zo een link.
- Social media is geen linkbuilding. Verkoop je bakstenen en heb je links nodig om hoger te scoren in Google, dan is social media niet het middel om in te zetten, maar linkbuilding. Social media zet je in om mensen te vermaken, je naam te bouwen en een band te creëren. Door content te maken die goed scoort op social media – een fotoshoot met kittens in een bakstenen stad bijvoorbeeld – zorg je wel voor aandacht en verkeer. Maar dat duurt maar beperkt: op social media gaat het om nieuwe dingen. Linkbuilding zorgt voor blijvende links en blijvende posities in Google.